تاثیر سهمیه در انتخاب رشته

تاثیر سهمیه در انتخاب رشته

تاثیر سهمیه در انتخاب رشته

تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری

در زمان انتخاب رشته داوطلبان واجد شرایط می توانند از سهمیه 5 و 25 درصدی ایثارگران، رزمندگان و مربیان استفاده کنند و کسانی که شرایط استفاده از این سهمیه ها را ندارند می توانند از سهمیه آزاد بهره ببرند. همه‌ی شرایط و تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری، از طریق دفترچه ثبت نام آزمون دکتری اطلاع رسانی می شود.

با توجه به اینکه قسمتی از ظرفیت پذیرش کل دانشگاه ها به داوطلبان با سهمیه های مذکور تعلق می گیرد و داوطلبان واجد شرایط استفاده از این سهمیه ها فرایند قبولی ساده تری نسبت به سایر متقاضیان دارند، در ادامه تمامی سهمیه های موثر در آزمون دکتری از جمله سهمیه ایثارگران، سهمیه رزمندگان و سهمیه مربیان را توضیح داده و به تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری اشاره شده است.

تاثیری که  سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته دکتری دارد چقدر است؟

مطابق دفترچه ثبت نام کنکور دکتری، سهمیه ایثارگران از دو بخش مجزای سهمیه 25 درصدی ایثارگران و سهمیه 5 درصدی ایثارگران تشکیل شده است. سهمیه 25 درصدی به همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آنان و جانبازان 25% و بالاتر و همسر و فرزندان آنان اختصاص دارد. حدنصاب نمره داوطلبان با سهمیه 25 درصدی ایثارگران، 70 درصد آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل بوده و 25 درصد ظرفیت هر کدرشته محل به این سهمیه تعلق می گیرد و سهمیه 5 درصدی به جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد.

حدنصاب نمره داوطلبان چقدر است؟

 با سهمیه 5 درصدی ایثارگران، 70 درصد آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل می باشد و 5 درصد ظرفیت هر کدرشته محل به این سهمیه تعلق می گیرد.

  • داوطلبان برای استفاده از  سهمیه بیست و پنج و پنج درصدی نیازی به مراجعه به وبگاه ایثار ندارند.باید نسبت به تکمیل بند مربوط در حین ثبت نام آزمون دکتری اقدام کنند و در صورت تائید ارگان مربوط، در این آزمون در سهمیه ایثارگران گزینش می شوند. در صورتیکه ظرفیت سهمیه 25 درصدی ایثارگران تکمیل نشود، اولویت پذیرش با افراد دارای سهمیه 5 درصدی ایثارگران می باشد.

تاثیر سهمیه رزمندگان در انتخاب رشته دکتری چگونه است؟

سهمیه رزمندگان در دفترچه ثبت نام کنکور دکتری سال جاری، برای رزمندگانی که در جنگ ایران و عراق حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه داشته اند، قابل استفاده است. حدنصاب نمره با سهمیه رزمندگان 80 درصد آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل می باشد.

* نیروهایی که فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه های مقاومت بسیج هستند مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی شوند. 

تاثیر سهمیه مربیان در انتخاب رشته دکتری چگونه است؟

سهمیه مربیان شامل مربيان رسمی قطعی و يا رسمی آزمايشی تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی (دولتی و غيردولتی) و همچنين دانشگاه آزاد اسلامی می شود.

حدنصاب نمره داوطلبان با سهمیه رزمندگان چقدر است؟

 80 درصد آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل می باشد و 10 درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت هر کدرشته محل به این سهمیه تعلق می گیرد.

  • داوطلبان پذیرفته شده با استفاده از سهمیه مربی (مازاد بر ظرفیت) در تمام دوره های روزانه و غیر روزانه باید شهریه دکتری را پرداخت کنند همچنین پرداخت این شهریه در صورت نیاز دانشگاه محل خدمت به تخصص آن ها با رعایت آیین نامه های داخلی و امکان انجام تعهدات بعد از دانش آموختگی حداکثر به مدت چهار و نیم سال بر اساس مصوبه هیأت امنا بر عهده دانشگاه محل خدمت و در غیر این صورت بر عهده خود مربی است.

نکته 1: همچنین داوطلب مربی در صورتی می تواند در مقطع دکتری تخصصی ادامه تحصیل کند که دانشگاه محل خدمت او موافقت کند و تایید دانشگاه محل خدمت، باید قبل از ثبت نام در آزمون اعلام شود.

نکته2:  سهمیه های ذکر شده در بالا (سهمیه ایثارگران، سهمیه رزمندگان و سهمیه مربیان) هم برای انتخاب رشته دکتری دانشگاه های سراسری و هم برای انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد قابل استفاده است.

اگر بعد از مطالعه درباره تاثیر سهمیه در آزمون دکتری ابهامی داشتید می توانید با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی موسسه پارسه سوالات خود را از مشاوران بپرسید. همچنین به داوطلبان توصیه می شود با عضویت در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام موسسه پارسه، به موقع از رویدادهای آزمون دکترا مطلع شوند.

 

مطالب مرتبط