آزمون آیلتس

آزمون آیلتس

آزمون آیلتس

ثبت نام آزمون آیلتس شروع شد

ثبت نام این آزمون از بعد از ظهر روز یک شنبه 1402/02/24 از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org آغاز خواهد شد. تمامی داوطلبان پس از ورود به پرتال سازمان سنجش آموزش کشور مراحل زیر را برای انجام ثبت نام انجام دهند.

  • مراجعه به سامانه اینترنتی سازمان سنجش به نشانی ielts.sanjesh.org
  • مشاهده مراکز و تاریخ های برگزاری آزمون که داری مجوز برگزاری می باشد از لینک Authorized Centers 
  • اعلام مشخصات فردی و شماره تلفن همراه در سایت .
  • در صورت صحت اطلاعات به سایت ielts.idp.com هدایت می شوید.
  • تاریخ، مرکز و سایر اطلاعات درخواستی را مطابق دستورالعمل سایت IDP تکمیل و نسبت به رزرو آزمون اقدام فرمایید.
  • در گام آخر نسبت به پرداخت وجه ثبت نام  اقدام نمایید.
  • پس از 24 ساعت، در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد آزمون رزرو شده در سایت IDP تایید خواهد شد.

 

آزمون آیلتس چیست؟

با توجه به تعداد بالای متقاضیان امتحان آیلتس در کشور، در این مقاله تلاش کرده­‌ایم همه آن‌­چه را که لازم است در مورد این آزمون بدانید، بررسی کنیم. IELTS مخفف International English Testing System یا سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی است که هر ساله بیش از ۵/۲ میلیون نفر در این آزمون شرکت می­‌کنند، به این دلیل اینکه بسیاری از دانشگاه­‌ها، شرکت­‌ها، ارگان­‌های حرف‌ه­ای مانند GMC و NMC، مسئولان مهاجرت و مؤسسات دولتی در سراسر جهان، آزمون آیلتس را به عنوان معیاری در نظر می­‌گیرند که میزان تسلط و مهارت افراد به زبان انگلیسی را نشان می­‌دهد. 

ساختار آزمون آیلتس

  • آزمون آیلتس آکادمیک (The IELTS Academic module)
  • آزمون آیلتس جنرال (THE GENERAL TRAINING MODULE)

 

براتون سوال پیش میاد که هر آزمون برای چه افرادی مناسب است؟؟؟

آزمون آیلتس آکادمیک مناسب برای دانشجویانی که مایل به تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان در سطح مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد و دکترا هستند، طراحی شده‌­است. همچنین برای کسانی که مایل به کار در حرفه‌­های خاص مانند پزشکی یا دندان‌پزشکی هستند، ضروری است تا در این امتحان شرکت کنند.

آزمون آیلتس جنرال مناسب برای افرادی است که می­‌خواهند به انگلستان ، استرالیا ، نیوزلند یا کانادا مهاجرت کنند، یا در یک کشور انگلیسی در مقطع دبیرستان تحصیل کنند.

آزمون آیلتس شامل چند بخش است؟

هر دو آزمون، شامل چهار بخش listening، reading، writing و speaking است که در بخش‌­های reading و writing متفاوت و بخش­‌های speaking و listening آن­ها مشابه می­‌باشد.

ازمون ایلتس

لیسنینگ آزمون آیلتس (IELTS LISTENING)

لیسنینگ آیلتس شامل ۴ بخش و ۴۰ سوال است که هر بخش دارای ۱۰ سوال می­‌باشد.

از موقعی که شروع به پخش شدن می­‌کند تا پایان هر ۴ بخش لیسنینگ، حدود ۳۰ دقیقه طول می­‌کشد.

 در پایان ۱۰ دقیقه به شما زمان داده می­‌شود تا پاسخ های خود را از برگه سوالات به پاسخ‌­نامه منتقل کنید.در زمان وارد کردن پاسخ‌­ها باید به املا و گرامر هر واژه دقت کنید

تا پاسختان اشتباه محسوب نشود. سوالات بخش لیسنینگ آیلتس به گونه‌ای هستند که از بخش اول تا چهارم به تدریج سخت‌­تر می‌شوند. به همین دلیل باید سعی کنید در بخش‌­های

 ابتدایی به سوالات بیشتری پاسخ دهید تا نمره بهتری کسب کنید.

هرکدام از سه بخش اول خود به دو قسمت تقسیم می­‌شوند. از زمان پایان هر قسمت تا شروع قسمت بعدی چند ثانیه طول خواهد کشید، همچنین پیش از شروع هر بخش نیز چند ثانیه

 مکث وجود دارد، بنابراین این فرصت­‌های کوتاه، وقت مناسبی خواهد بود تا بتوانید سوالات بعدی آن بخش یا بخش بعدی را مرور کنید. از بخش اول تا چهارم که لیسنینگ سخت­‌تر می­‌شود، این فرصت نیز بیشتر می‌­شود، معمولا از ۲۰ ثانیه در پیش از شروع بخش اول تا حدود ۵۰ ثانیه در پیش از شروع بخش چهارم متغیر است.

در میانه­ بخش چهارم مکثی وجود ندارد و باید به هر۱۰ سوال یکجا پاسخ دهید.

توجه داشته باشید که هر بخش تنها یک بار پخش می­‌شود.

در لیسنینگ IELTS دو بخش ابتدایی در مورد نیازهای اجتماعی، دو بخش آخر بیشتر مربوط موقعیت‌­های تحصیلی یا آموزشی است، در ادامه به محتوای این بخش‌­ها بیشتر می­‌پردازیم.

  • بخش اول، مکالمه‌ه­ای بین دو نفر است و تقریباً همیشه درمورد هماهنگ کردن قرار ملاقات یا رزرو کردن جایی، مانند رزرو هتل یا کرایه کردن ماشین می­‌باشد. سؤالات این بخش معمولاً به صورت جای خالی هستند و با توجه به اطلاعاتی که در مکالمه بیان می­‌شود و باید یک فرم یا جمله را تکمیل کنید.
  • بخش دوم، معمولا یک مونولوگ است به این معنی که تنها یک شخص در مورد موضوعی صحبت می­‌کند که در این بخش معمولا غیر آکادمیک است، به عنوان مثال یک مجری تلویزیون یا رادیو در مورد مسائل اجتماعی صحبت می­‌کند.
  • بخش سوم مکالمه­‌های بین دو تا چهار نفر است. به عنوان مثال، گفتگویی است میان یک معلم و دانش‌­آموزش در مورد ابعاد مختلف یک پروژه یا سه دانش‌آموز که در حال برنامه­‌ریزی برای انجام تحقیق­اتشان، باهم صحبت می­‌کنند.
  • بخش چهارم نیز یک مونولوگ علمی مانند، سخنرانی دانشگاهی است.

 

ریدینگ آزمون آیلتس (IELTS READING)

شامل ۴۰ سوال است که در مدت ۶۰ دقیقه باید به آن­ها پاسخ دهید.

این۴۰ سؤال شامل موارد  زیر می­‌باشند:

  • چهار گزینه‌ای (Multiple Choice)
  • شناسایی اطلاعات، که به صورت سوالات صحیح، غلط و ذکر نشده، مطرح می­‌شوند. (True, False and Not Given Questions)
  • شناسایی دیدگاه و ادعاهای نویسنده، که به صورت سوالات بله، خیرو ذکر نشده، مطرح می‌­شوند.(Yes or No and Not Given Questions)
  • انتخاب عنوان مناسب برای هر پاراگراف از میان عنوان­­‌های داده شده در صورت سوال. (Match Heading)
  • انتخاب پایان مناسب برای هر پاراگراف از میان جملات پایانی داده شده در صورت سوال.(Match Ending)
  • تطبیق جزئیاتی از متن (مانند،اسم نویسندگان) در صورت سوال با اطلاعات مشخصی که در متن در مورد آن­ها بیان شده است. (Mach Feachers)
  • تطبیق اطلاعات داده شده در صورت سوال با اطلاعاتی که در هر پاراگراف بیان می­شود. (Match Information)
  • کامل کردن جملات، که به صورت سوالات چهار گزینه‌­ای مطرح می­‌شوند. (Completing Sentences)
  • کامل کردن جملات که به صورت سوالات جای خالی مطرح می­‌شوند. (Sentence Completion)
  • کامل کردن خلاصه، جدول یا یک فرآیند که از متن برگرفته شده‌است، و به صورت سوالات جای خالی مطرح می‌­شوند. (Summary Completion)
  • کامل کردن برچسب­‌های دیاگرام یک فرآیند توصیف شده در متن، که به صورت سوالات جای خالی مطرح می­‌شوند. (Diagram Label Completion)
  • پیدا کردن دو پاسخ مناسب برای یک سوال از میان پنج گزینه داده شده. (Answering a Question)
  • پاسخ کوتاه (Short Answer Questions)

 

رایتینگ آزمون آیلتس (IELTS WRITING)

بخش رایتینگ آزمون آیلتس آخرین بخش از آزمون کتبی است که شامل دو بخش یا تسک (Task) است که باید در مدت زمان یک ساعت به هر دو تسک پاسخ دهید، بنابراین باید این زمان را طوری مدیریت کنید که برای هیج‌­یک وقت کم نیاورید.

در این بخش مهارت نگارش شما با نوشتن در مورد دو موضوع با دو سبک کاملا متفاوت، ارزیابی می‌شود.

برای کسب نمره بالا، رایتینگ شما باید دارای سه ویژگی کلی زیر باشد:

  • پاسخ مناسب به موضوع
  • ایده­‌های سازمان یافته
  • استفاده از واژگان و گرامر متنوع و درست

 

اسپیکینگ آزمون آیلتس (IELTS SPEAKING)

بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس به صورت شفاهی و در کشور ما در روزهای قبل از آزمون کتبی، برگزار می­شود. در  زمان بین ۱۱ تا ۱۵ دقیقه، ممتحن میزان مهارت شما در صحبت کردن به زبان انگلیسی را می­‌سنجد و در کل مکالمه، صدای شما ضبط می­‌شود. اسپپیکینگ شامل 3مورد است.

  • بخش اول (Part1)، عمدتا مقدمه است و بعد از معرفی خود، از شما چند سوال عمومی می‌­پرسد که معمولا در مورد خانواده، کار، رشته تحصیلی و علائق شما هستند.
    این بخش معمولا بین ۴ تا ۵ دقیقه طول می­‌کشد و شما باید به سوالات کوتاه و کامل پاسخ دهید. هدف از این بخش، ارزیابی مهارت شما در برقراری ارتباط و بیان تجارب و اطلاعات روزمره است.
  • بخش دوم (Part2)، کارتی به شما داده می­‌شود (Cue Card) که روی آن موضوعی خاص همراه با ۳ سوال مربوط به آن موضوع، نوشته شده‌­است. یک دقیقه زمان خواهید داشت تا در مورد آن موضوع فکر کنید و همچنین به شما یک مداد و کاغذ هم داده­ می­شود تا نکات کلیدی آنچه را که می­‌خواهید بگویید را یادداشت کنید. در طول مدت ۲ دقیقه در مورد آن موضوع صحبت کنید. توجه داشته باشید که در حین صحبت کردن به همه سوالات پاسخ دهید. پس از پایان یافتن صحبت شما، ممکن است چند سوال در  مورد همین موضوع از شما بپرسد. این بخش حدود ۳ تا ۴ دقیقه طول می­کشد.
  • بخش سوم (Part3)، چند سوال از شما پرسیده می­‌شود که به بخش دوم مربوط هستند.این بخش بین ۴ تا ۵ دقیقه طول می‌کشد.

محاسبه گر نمره آیلتس (IELTS) و نحوه محاسبه نمره Overall

نمره آیلتس مهارت Reading و Listening

قسمت Reading و Listening آزمون آیلتس ، هر یک ۴۰ سوال دارند. علاوه بر اینکه هر ۴۰ سوال بر اساس نمره خام(بر اساس تعداد سوالاتی که به آن پاسخ درست داده‌اید خواهد بود.)، یک نمره دارند. 

ابتدا ذکر این مورد که درصد سوالاتی که به آن پاسخ صحیح داده‌اید، مانند نمره‌ای که از آن بخش می‌گیرید نیست. به عنوان مثال اگر در بخش Listening به ۱۶ سوال از ۴۰ سوال پاسخ صحیح دهید، ۴۰ درصد پاسخ‌های شما درست است. گرچه نمره فاینال از ۵ تا ۹ می‌شود.

از سمتی دیگر تبدیل نمره‌ی خام به نمره‌ی کلی برای سکشن Reading ماژول Academic و General متفاوت است. به عنوان مثال اگر نمره آیلتس سکشن Reading آکادمیک ۳۰ از ۴۰ باشد، نمره کلی شما در این بخش ۷ خواهد بود در صورتی‌که اگر در آزمون General نمره شما ۳۰ از ۴۰ شود، نمره کلی شما ۶ خواهد بود.

محاسبه‌گر نمره آیلتس

با استفاده از جداول زیر می‌توانید بر اساس تعداد پاسخ صحیح (حداقل ۰ پاسخ و حداکثر ۴۰ پاسخ صحیح) در مهارت‌های Listening و Reading بند‌ اسکور نمره IELTS خود را به دست آورید.

IELTS Listening Scores

Band ScoresCorrect Answers
940
8.538-39
835-37
7.533-34
730-32
6.527-29
623-26
5.520-22
516-19
4.514-15
412-13

IELTS Reading Scores- Academic

Band ScoresCorrect Answers
940-39
8.538-37
836-35
7.534-33
732-30
6.529-27
626-23
5.522-19
518-15
4.514-13
412-10
3.59-8
37-6
2.55-4

IELTS  Reading Scores- General

Band ScoresCorrect Answers
940
8.539
837-38
7.536
734-35
6.532-33
630-31
5.527-29
523-26
4.519-22
415-18
3.512-14
39-11
2.56-8

میدونستین نمره آیلتس چگونه گرد می‌شود؟

نمره اوورال آیلتس به نزدیک‌ترین نمره یا نیم‌نمره گرد می شود. اگر میانگین ۴ نمره بیست و پنچ صدم شود، نمره اوورال به سمت نیم نمره بالاتر گرد خواهد شد. برای اینکه  نحوه محاسبه نمره IELTS را راحت تر متوجه شوید سه مثال زیر را مشاهده نمایید:

A: Listening: 7, Reading: 6.5, Writing: 5, Speaking: 6.5

Overal: (7+6.5+5+6.5) /4= 6.25, Band= 6.5

B: Listening: 4, Reading: 4, Writing: 3.5, Speaking: 4

Overal: (4+4+3.5+4) /4= 3.875, Band= 4

C: Listening: 6.5, Reading: 6.5, Writing: 5.5, Speaking: 6

Overal: (6.5+6.5+5.5+6) /4= 6.125, Band= 6

جهت مشاوره فردی رایگان

بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 در خواست مشاوره

مطالب مرتبط