زبان و استعداد تحصیلی

زبان و استعداد تحصیلی

زبان و استعداد تحصیلی

معرفی استعداد تحصیلی در آزمون دکتری 

یکی از دروس امتحانی تمامی رشته ها و گروه های آزمایشی آزمون دکتری است که از سال 89 به عنوان یکی از سرفصل های این آزمون معرفی شده و دارای ضریب یک می باشد. سوالات استعداد تحصیلی هر ساله جهت سنجش توانایی تجزیه و تحلیل، توانایی تصویر سازی ذهنی، سرعت عمل و تمرکز، قدرت و سرعت انتقال مفاهیم و هوش داوطلب طراحی می شود.

این درس در اکثر کشور ها با عنوان آزمون GMAT یا آزمون GRE شناخته می شود که همانند آزمون های تافل یا آیلتس در سطح جهان شناخته شده هستند. در حال حاضر افرادی خاص برای طراحی تست‌ های استعداد تحصیلی در سازمان سنجش مشغول به کار بوده و کیفیت سوالات این آزمون از استاندارد خوبی برخوردار است. در آزمون دکتری دارای ضریب یک است و در حدود 17 درصد در نتیجه نهایی آزمون کتبی موثر است، ضمن آنکه در رشته هایی که به علت سادگی یا دشواری سوالات تخصصی، سوالات عمومی هستند که نقش تعیین کننده ای در رتبه داوطلبان پیدا می کنند.

ضرورت مطالعه استعداد تحصیلی در آزمون دکتری 

 سوال برای داوطلبان پیش می آید که آیا مطالعه و تست زنی برای حل سوالات این قسمت از آزمون مهم و ضروری است یا خیر؟ نبودن این درس در طول سال های تحصیلی داوطلبان این ذهنیت را برای برخی ایجاد کرده که مطالعه یا عدم مطالعه این درس اهمیت چندانی ندارد و در نتیجه آزمون کتبی نیز موثر نیست، اما حقیقت آن است که پاسخ دادن به سوالات این بخش از آزمون دکتری همانند سایر دروس نیازمند یادگیری مهارت های خاص است و این مهارت ها نیز جز با مطالعه و تمرین بدست نمی آید.

برخی بدون مطالعه و حل تست های سال های گذشته استعداد تحصیلی و تنها با داشتن استعداد فردی توانسته اند درصد های قابل قبولی کسب نمایند، اما همین افراد با کمی زمان گذاشتن برای مطالعه کتب موجود در بازار و انتخاب درست منابع استعداد تحصیلی آزمون دکتری قطعا به نتیجه بهتری دست پیدا می کردند.

به دلیل متفاوت بودن نوع سوالات استعداد تحصیلی با سایر دروس امتحانی ممکن است برخی با وجود مطالعه این درس باز هم موفق به کسب نمره مناسبی نشوند، اما وجود این افراد نمی تواند از اهمیت مطالعه و تست زنی برای این درس بکاهد. استعداد تحصیلی حدودا تا 17 درصد در نمره و تراز آزمون کتبی دکتری موثر است. ضمن آنکه در برخی رشته ها سوالات دروس تخصصی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد دشوار می باشد و داوطلب می تواند با پاسخ دادن به سوالات این قسمت تا حدودی روزنه های امید به کسب تراز بالاتر را باز کند.

سرفصل های استعداد تحصیلی در آزمون دکتری 

بخش‌های مختلف استعداد تحصیلی در آزمون دکتری

ترتیب سوالاتماهیت سوالات تعداد سوالات
بخش اولدرک مطلب8
بخش دوم استدلال منطقی (همه گروه‌ ها به جز فنی و مهندسی)7
تجسمی (گروه فنی و مهندسی)
بخش سوم تحلیلی8
بخش چهارم کمی7

منابع سوالات درس زبان انگلیسی آزمون دکتری

سازمان سنجش آموزش کشور در دفترچه ثبت نام آزمون دکتری برای متقاضیان شرکت در آزمون دکتری ، عناوین دروس امتحانی را مشخص کرده که درس زبان انگلیسی با ضریب یک به عنوان درس ثابت برای منابع آزمون دکتری هر رشته معرفی شده است.

واقع شدن سوالات درس زبان انگلیسی در انتهای آزمون دکتری (سوالات زبان در دفترچه شماره 2 آزمون دکتری قرار گرفته است)، ضریب کم این درس و . . . موجب گشته تا شرکت کنندگان آزمون دکتری وقت کمی را برای مطالعه منابع آن صرف کنند و در نهایت نتوانند نتیجه دلخواه را کسب کنند.

از آنجا که آزمون‌ های سال های گذشته دارای اهمیت بوده است و اینکه گاهی اوقات برخی سوالات عینا در طول دوره‌ های مختلف تکرار می‌ شوند و همچنین برای تمرین داوطلبان کنکور دکتری 1401 جهت آمادگی بیشتر و محک زدن خود، در ادامه سوالات بخش زبان انگلیسی آزمون‌ های دکتری همه رشته‌ ها را برای شما آماده کرده‌ ایم .

معرفی منابع زبان انگلیسی آزمون دکتری

درس زبان انگلیسی در کنکور دکتری شامل 3 بخش لغت، گرامر و درک مطلب است و با وجود اینکه کتب مختلفی در بازار به عنوان منابع درس زبان انگلیسی آزمون دکتری منتشر شده است، می توان گفت منبع کاملی برای پوشش دادن تمامی قسمت های ذکر شده وجود ندارد. مجموعه کتبی که در ادامه معرفی می کنیم منابع خوبی برای مطالعه داوطلبان دکتری می باشد.

منابع سوالات درس زبان انگلیسی آزمون دکتری 

لغتگرامر درک مطلب
بخکتاب های تخصصی انتشارات سمت    ش اولEssential Grammar In Use    Longman Preparation Course For The Toefl Test
کتاب 1100 لغت ضروری    English Grammar Digest
کتاب 504 لغت ویژه
کتاب کلمات ضروری تافل
کتاب 5000 لغت آکادمیک

تاثیر آزمون های زبان بر روی موفقیت در درس زبان انگلیسی آزمون دکتری

برای آمادگی هر چه بیشتر در درس زبان انگلیسی در یکی از آزمون های زبان معتبر داخلی یا آزمون های زبان خارجی شرکت کنند تا علاوه بر افزایش میزان تسلط خود در این درس ، مدرک زبان انگلیسی لازم برای مصاحبه دکتری و مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد را فراهم کنند . از معتبرترین و معروف ترین آزمون های زبان بین المللی می توان به آزمون تافل و آزمون آیلتس اشاره کرد . سطح این آزمون ها بالا می باشد و داوطلبانی که بتوانند در این آزمون ها نمره خوبی کسب کنند می توانند در درس زبان انگلیسی آزمون دکتری نمره خوبی به دست آوردند .

در داخل ایران آزمون های زبان مختلفی توسط وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد برگزار می شود که داوطلبان با توجه به دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارند می توانند یکی از آزمون ها را انتخاب کرده و و در آن شرکت کنند .

آزمون های زبان انگلیسی

آزمون های زبان انگلیسی بین المللی    آزمون های زبان انگلیسی داخل کشور
آزمون تافل    آزمون تولیمو
آزمون آیلتس    آزمون MSRT (وزارت علوم)
آزمون MHLE (وزارت بهداشت)
آزمون EPT (دانشگاه آزاد)

 

برنامه کلاس های استعداد تحصیلی و زبان عمومی آمادگی آزمون کنکور ارشد ودکتری 1403

برنامه کلاس های استعداد تحصیلی و زبان عمومی موسسه پارسه

دفترچه عمومینام استادگروهروز و ساعت برگزاریساعتشهریهقیمت در طرح بیمه دکتری
استعداد تحصیلی (ویژه رشته انسانی + معماری)انصاریAسه شنبه ساعت 19 الی 22502/000/0001/200/000
استعداد تحصیلی (ویژه فنی مهندسی)انصاریAشنبه ساعت 18 الی 22502/000/0001/200/000
زبان عمومیفریدAجمعه ساعت 17 الی 21602/000/0001/200/000

 برای مشاوره  دقیق و فردی و تخصصی برای کنکور  کارشناسی ارشد و دکتری روی لینک زیر کلیک کنید و یا نام رشته را به سامانه پیامکی 02184388 بفرستید.

 رزرو مشاوره انتخاب رشته

مطالب مرتبط