معرفی رشته و گرایش

معرفی رشته و گرایش پردیس نظام مهندسی کارشناس رسمی دادگستری

 آزمون کارشناس رسمی در چند حالت برگزار می‌شود؟

آزمون کارشناسی رسمی در 3 حالت برگزار  می‌شود که در زیر نام برده ایم.

۱- آزمون کارشناسان رسمی دادگستری که زیر نظر کانون کارشناسان دادگستری است.

۲- ماده ۱۸۷ که همان آزمون کارشناسان قوه قضاییه است و زیر نظر قوه قضاییه است.

۳- ماده ۲۷ که همان آزمون کارشناسان رسمی نظام مهندسی و زیر نظر قوه مجریه است.

اوایل فقط جذب کارشناس از طریق کانون کارشناسان انجام می‌گرفت. بعدا به خاطر کندی روند جذب کارشناس و یکسری ملاحظات دیگر، قوه قضاییه وارد کار شد. و اقدام به جذب کارشناس کرد و همچنین به موازات قوه قضاییه، نظام مهندسی هم در این خصوص اقدام به جذب کارشناس کرد. ارجاع کار به کارشناسان نظام مهندسی از طریق سامانه نظام مهندسی صورت می‌گیرد. 

سیستم ارجاع کار به کارشناسان قوه قضاییه به دو صورت است یک یا قاضی به صورت مستقیم با توجه به کتابچه‌ای که از کلیه کارشناسان در اختیار دارد کار را ارجاع می‌دهد دو خود کارشناس از طریق روابطی که دارد پروژه را بدست می‌آورد.

معمولا حدود ۶۰ تا ۵۰ سوال در آزمون می‌آید و ترجیحا جهت اطمینان خاطر بهتر است ۷۰ درصد نمره آزمون را کسب کنید  تا به مرحله گزینش راه یابید. (البته داوطلبان می‌توانند با پاسخگویی به بیش از ۵۰ درصد سوالات نیز امیدی جهت قبولی داشته باشند که این موارد با توجه به رقابتی بودن آزمون متغیر است).

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی یک شغل است؟

می توان گفت کارشناس رسمی یک شغل نیست بلکه یک تخصص و حرفه است که در موارد لازم در پرونده های مختلف از آن استفاده می شود. به همین دلیل بسیاری از متخصصان و شاغلین کشورمی توانند در کنار شغلی که دارند با دریافت پروانه کارشناس رسمی دادگستری، در صورت ارجاع پرونده قضایی به آنها، کار کارشناس رسمی را نیز انجام دهند.

منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری 

جهت مشاهده منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری عمران کلیک کنید.

 کارشناس رسمی فقط در قوه قضائیه می تواند فعالیت کند؟

فعالیت اصلی کارشناس رسمی در قوه قضائیه است ولی طبق قانون، بخش های  دیگر مانند قوه مجریه و دستگاه و سازمان های مختلف و حتی بخش خصوصی و مردم عادی هم در صورت نیاز می توانند از نظرات این کارشناسان استفاده کنند و نظرات این کارشناسان رسمی مورد تایید سازمان بازرسی و دیوان محاسبات است. 

به عنوان مثال سازمانی که می‌خواهد اموال یا املاک خود را از طریق مزایده به فروش برساند. برای تعیین قیمت درخواست کارشناس می کند و نظر  آن کارشناس به عنوان قیمت کارشناسی مورد تایید و استناد قرار می‌گیرد. یا این که مردم عادی در پرونده های مختلف می توانند به کارشناس رسمی مراجعه کرده. و نظر کارشناس مورد توافق طرفین، برای دادگاه نیز قابل قبول و قابل استناد است. 

شرایط ثبت‌نام در آزمون کارشناسی رسمی چیست ؟

شرایط ثبت نام آزمون کارشناسی رسمی دادگستری  بطور کلی به دوسته تقسیم می‌شوند الف) شرایط خصوصی ب) شرایط عمومی، که در زیر به شرح آنها خواهیم پرداخت:

الف)‌ شرایط اختصاصی

  •  حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای شرکت در آزمون کارشناسی رسمی، مدرک لیسانس (کارشناسی) از دانشگاه معتبر داخلی یا خارجی (مورد تایید وزارت علوم) می‌باشد. توجه کنید که  مدرک داخلی ارگانها، معادل لیسانس یا مدرک دارای ارزش استخدامی مورد قبول نیست.
  • شرکت کنندگان می‌توانند در رشته‌ای تقاضای ثبت نام نمایند که در آن رشته و یا گرایش‌های مرتبط با آن تحصیل کرده باشند، توجه داشته باشید مدرک کارشناسی شخص ملاک است و چنانچه مدرک کارشناسی فرد در رشته‌ای غیر مرتبط باشد نمی‌تواند بنابه رشته تحصیلی در مقاطع بالاتر از کارشناسی تقاضای پذیرش داشته باشد لذا مدرک کارشناسی داوطلب ملاک بوده و قابل ارائه است.
  • با توجه به اینکه کارشناس ‌باید شخصی خبره، قاطع، با تجربه و آگاه به مسائل کاری باشد، لذا می‌بایست از مدرک کارشناسی متقاضی ثبت نام در آزمون تا زمان ثبت نام آزمون کارشناسی رسمی ۵ سال گذشته باشد. همجنین ارائه گواهی سابقه کار بمدت ۵ سال الزامی می‌باشد. لازم به ذکر است گواهی سابقه کار لزوما به معنی ارائه سابقه کار با بیمه نیست. 

ب) شرایط عمومی

  • در نظر داشته باشید داوطلبان آزمون کارشناسی رسمی متقاضی ورود به حرفه‌ای هستند که نظرشان از نظر قضایی دارای اعتبار است در نتیجه ضروریست متقاضیان علاوه بر دانش و تجربه در عین حال  از سلامت عقلی  نیز برخوردار باشند بنابراین سن داوطلبان باید حداقل ۲۴ سال و حداکثر ۶۵ سال باشد.
  • قابل اعتماد بودن و متعهد بودن به اصل نظام و قانون اساسی.
  • متقاضیان باید تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند.
  •  ارائه کارت پایان خدمت یا کارت معافیت ( این مورد موقع اخذ پروانه کارشناسی رسمی دریافت خواهد شد و برای ثبت نام لازم به ارائه این مدرک نمی‌باشد).
  • عدم سوء شهرت یکی از شرایط ثبت نام در آزمون کارشناسی رسمی می‌باشد.
  •  ارائه گواهی عدم سوء پيشينه كيفري، همچنین عدم محروميت از حقوق اجتماعی.
  • متقاضیان می‌بایست بومی همان استانی باشند که قصد شرکت در آزمون را دارند. یعنی بعنوان مثال شخصی که ساکن استان تهران است نمی‌تواند کارشناسی رسمی استان البرز شود.
  •  یکی از شرایط ثبت نام در آزمون کارشناسی رسمی ارائه گواهی عدم اعتياد است که می‌بایست مورد تائيد سازمان پزشكي قانوني باشد.
  • ارائه استعلام عدم محكوميت به انفصال دائم از شغل كارشناسی.
  • متقاضیان شرکت در آزمون کارشناسی رسمی نباید وکیل یا کارشناس رسمی در همان رشته یا رشته دیگری باشند، درضمن از جمله شرایط ثبت نام در آزمون کارشناسی رسمی این است که داوطلب شرکت در آزمون کارشناسی رسمی نمی‌تواند کارشناس رسمی در مراجع قضایی دیگر باشند. بعنوان مثال فردی که کارشناسی رسمی دادگستری هست نمی‌تواند کارشناسی رسمی قوه قضاییه باشد مگر اینکه مجددا در آزمون کارشناسی رسمی شرکت کند و در صورت قبولی کارشناس نهاد دیگر شود.