معرفی رشته و گرایش

معرفی رشته و گرایش دکتری نفت

گرایش های مهندسی نفت در مقطع دکتری

متقاضیان در مقطع دکتری رشته مهندسی نفت با گرایش‌های مختلفی روبه‌رو هستند. هر گرایش دروس تخصصی خاص خود را دارد و دانشجویان با توجه به علاقه خود باید به سراغ یکی از این گرایش‌ها بروند. تعداد واحدهای مقطع دکتری رشته مهندسی نفت 24 واحد است. متقاضیان در این دوره باید رساله دکتری خود را نیز ارائه دهند. گرایش‌های مقطع دکتری رشته مهندسی نفت به صورت زیر هستند:

  • مهندسی نفت با گرایش خازن
  • مهندسی نفت با گرایش بهره‌برداری
  • مهندسی نفت با گرایش حفاری
  • مهندسی نفت با گرایش اکتشاف نفت

رشته مهندسی نفت مناسب چه کسانی است؟

ابتدا همه داوطلبان باید به این نکته توجه داشته باشند که محیط‌های کاری مهندسی نفت شرایط دشواری دارند. درنتیجه داوطلبان باید آمادگی کار در محیط‌های دشوار را داشته باشند. مهندسان نفت در اکثر مواقع روزها و هفته‌ها یا حتی ماه‌ها از خانه و خانواده خود دور هستند. آن‌ها ساعات کاری طولانی دارند و در اکثر مواقع باید از شهر خود نیز دور باشند. داوطلبان باید تمامی این شرایط را در نظر داشته باشند و با توجه به شرایط رشته مهندسی نفت را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. رشته مهندسی نفت برای داوطلبانی مناسب است که توانایی کار در محیط‌های دریایی و بیابانی را دارند. داوطلبانی که به مفاهیم ریاضی، زمین شناسی، شیمی و مکانیک علاقمند هستند به راحتی می‌توانند در این رشته موفقیت زیادی داشته باشند.

گرایش‌ مهندسی‌ اکتشاف‌

اولین مرحله ای که برای بهره برداری است ذخایر نفتی لازم است کشف مناطقی است که در آن نفت وجود دارد که این حرکت توسط لرزه نگاری صورت می گیرد. مهندسین اکتشاف امواج صوتی را به عمق می فرستند و از امواج برگشتی و پردازش آنها می توانند بفهمند که آیا نفت در زمین وجود دارد که این گرایش ارتباط بسیار نزدیکی به زمین شناسی و ژئوفیزیک دارد.

گرایش‌ مهندسی‌ حفاری‌

این گرایش  به طراحی تجهیزات حفاری و انجام عملیات در شرایط مناسب میپردازد و با ارزیابی اثرات تکنولوژی حفاری بر محیط زیست راه های مناسب ارائه می دهد که بتواند از تخریب محیط زیست جلوگیری کند. هدف این است که روش هایی را ارائه دهد که هزینه‌های حفاری را کم کند و کارایی را بیشتر کند.

گرایش‌ مهندسی‌ مخازن‌ نفت‌

گرایش مخازن نفت سعی دارد بفهمد در عمق زمین مثلا عمق 200 هزار متری چه میزان نفت و گاز داریم و چقدر از آن قابل دسترسی است و با چه سرعتی می شود از این مخزن برداشت صورت گیرد. مهندسی نفت گرایش مخازن مخزن نفت و گاز را مشخص می‌کند همچنین فشار دما و عمق آن از سطح زمین را هم بررسی می کند می تواند در نحوه برداشت استفاده نفت تاثیر بگذارد.

گرایش‌ مهندسی‌ بهره‌برداری‌ از منابع‌ نفت‌

بیشتر مخازن نفتی کشور ما در حال حاضر دچار افت شده اند و به خاطر همین نفت به طور طبیعی به سطح زمین نمیرسد و با حضور مهندسین بهره برداری از منابع نفت میتوان این امر را ممکن ساخت. به این معنی است که  افرادی که بتوان با استفاده از روش های علمی و اصولی بهره برداری از مخازن نفت را ممکن کنند.

بازار کار در ایران‌ برای رشته نفت

زمینه های شغلی مهندسان نفت متفاوت است که اولین مورد آن وزارت نفت است اما دانشگاه صنعت نفت دانشجویان این رشته را بورسیه نمی کنند مگر اینکه سطح علمی دانشجویی خوب باشد که در نهایت جذب وزارت نفت شود. البته بیشتر از 70 درصد افراد در وزارت نفت استخدام می شوند و بقیه آنها در صنایع شیمیایی خصوصی می توانند مشغول به کار شود که رشته هایی هستند که درس مشترک با آن نفت زیاد دارد.

صنعت و بازار کار برای رشته نفت

فارغ التحصیلان می توانند مطالعات زمین شناسی، نفت، محاسبات طراحی و تلفیق عملیات و برنامه‌های کشفی وزارت نفت را انجام دهد و نقش زیادی در عملی کردن برنامه‌های مطالعاتی یک طراحی و پیاده کردن برنامه های آینده و برنامه های استراتژیکی صنعت نفت داشته باشند که در زیر به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم:

  •  آشنایی با دانش به روز زمین شناسی نفت و انجام مطالعات مربوطه و بهره گیری از نتایج حاصله
  •  انجام آزمایشات و جمع آوری اطلاعات در مورد اکتشاف و عملیات اکتشافی
  •  انتخاب روش مناسب اکتشاف با توجه به وضعیت زمین شناسی و شرایط محیطی و اقلیمی ناحیه
  •  طرح عملیات و تامین تدارکات و تلفیق برنامه های مربوط برای اجرای بهینه عملیات اکتشافی
  • بررسی فنی و اقتصادی طرح ها و عملیات اکتشاف
  • مدیریت و مطالعات زمین شناسی، نقشه برداری و عملیات اکتشاف
  • مدیریت و نگهداری از مخازن نفت اکتشافی و اعمال روش های افزایش برداشت از جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست ناشی از مطالعات زمین شناسی و عملیات اکتشاف