معرفی رشته و گرایش

معرفی رشته و گرایش ارشد فناوری اطلاعات (It)

معرفی رشته مهندسی آی تی

عبارت آی تی مخفف واژه  Information technologyاست. تکنولوژی ایجاد کننده ارتباط بین دستگاه ها و ابزار ها به منظور انتقال و جابجایی اطلاعات.
به طور کلی کامپیوتر علاوه برای انجام محاسبات پیچیده و نظم بخشیدن و مرتب کردن داده های از پیش طراحی شده، وسیله ذخیره سازی، بازیابی و انتقال داده یا فناوری هم هست.
اصطلاح فناوری اطلاعات به معنای امروزیInformation Technology) )  از سال ۱۹۵۸ و پس از چاپ مقاله Harvard business review به وجود آمد. درست از زمانی که جهان با گسترش زبان برنامه نویسی مواجه شد.
درواقع فناوری اطلاعات به مواردی مانند استفاده از رایانه های الکترونیکی و نرم افزار، تبدیل، ذخیره، حفاظت، پردازش، انتقال و بازیابی اطلاعات مربوط می شود و در واقع به فعالیتهای می‌پردازد که در ۶ حوزه جمع آوری ذخیره سازی پردازش حفاظت انتقال و نمایش اطلاعات جای می گیرد
برخی نیز مایلند عبارت ict به معنای Information and communication technology را به کار ببرند تا شامل دایره ارتباطات مخابراتی نیز باشد.

گرایش های مهندسی آی تی

در ایران رشته مهندسی  آی تی در مقاطع کارشناسی ارشد دارای گرایش‌های مختلفی است؛ که در ادامه تمام گرایش ها را با هم بررسی میکنیم:

1.    گرایش فناوری اطلاعات

مطالعه طراحی ساخت راه اندازی نگهداری سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری جمع آوری سازمان دهی طبقه بندی و انتقال اطلاعات از مهم ترین اهدافی است که این گرایش دنبال می کند.
گرایش فناوری اطلاعات دانشی است که طی آن به روش های جمع آوری اطلاعات استفاده و انتقال آن پرداخته می شود.

2.    گرایش شبکه های کامپیوتری

این رشته در سرتاسر دنیا زیرشاخه مهندسی کامپیوتر و مخابرات محسوب می شود و پیشینه طولانی تری نسبت به دیگر گرایش های فناوری اطلاعات دارد.
مواردی چون طراحی، پیکربندی و پیاد سازی شبکه های کامپیوتری و برنامه نویسی شبکه از جمله دانش های کاربردی این گرایش است.

3.    گرایش تجارت الکترونیک

این گرایش دربرگیرنده انواع تجارت ها و تعاملات مدیریتی است که به فناوری اطلاعات و ارتباطات مربوط است.
گرایش تجارت الکترونیک به فناوری های مرتبط با شبکه های کامپیوتری مهارت در طراحی و تولید سیستم های مالتی مدیا برای توزیع در سطح شبکه و آگاهی از ابزارها و روش های مورد نیاز برای تغییر وظایف تجارتی و مدیریتی از طریق انجام معاملات به صورت الکترونیکی می پردازد.

4.    فناوری اطلاعات پزشکی

گرایش فناوری اطلاعات پزشکی کم ظرفیت ترین گرایش از بین گرایش های رشته آی تی است. ذکر این نکته قابل توجه است که مباحث مطرح شده در گرایش های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد همان مباحث مقطع کارشناسی است اما پیشرفته تر. 

تفاوت رشته های مهندسی کامپیوتر و آی تی

رشته آی تی و کامپیوتر از نظر دروس پایه دانشگاهی بسیار شبیه یکدیگر هستند با این حال تفاوت هایی هم دارند از جمله استفاده ریشه ای تر رشته مهندسی کامپیوتر از ریاضیات، و توجه بیشتر رشته آی تی به جنبه های تکنولوژیک. به طوری که علم کامپیوتر تمرکز بیشتری روی تئوری و طراحی دارد تا اینکه مثل آی تی ابزاری کاربردی برای پشتیبانی سیستم های نوین کسب و کار باشد.
از توانایی مهندسین آی تی جهت به روز رسانی سیستم های انتقال داده و اطلاعات تکنولوژی ها و فناوری های یک سازمان اشاره کرد که این بروزرسانی نیاز مبرم و تمامی واحدهای کسب و کار و سازمان های کوچک و بزرگ است.
ظرفیت پذیرش ارشد آی تی پایین تر از ارشد کامپیوتر است بنابراین احتمال قبولی در رشته آی تی پایین تر از مهندسی کامپیوتر است.
تنوع گرایشهای رشته آی تی کمتر از مهندسی کامپیوتر است بنابراین حق انتخاب کمتری به نگرش های موجود خواهند داشت.
بازار کار رشته آی تی در داخل کشور نسبت به کامپیوتر ضعیف تر است.
پذیرش دانشجویان رشته آی تی در دانشگاه های خارج از کشور نسبت به کامپیوتر دشوارتر است؛ شاید به این دلیل که اساتید با تجربه و برتر در مقطع ارشد در رشته کامپیوتر بیشتر از رشته آی تی است.

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی آی تی در ایران

با توجه به سرعت زیاد تکنولوژی و فناوری در عرصه زندگی مردم و گستردگی حوزه آی تی در صنایع و سازمان ها و نیاز آن ها به علوم مرتبط با فناوری اطلاعات و کامپیوتر، همچنین از سوی دیگر با در نظر گرفتن غول های فناوری که تمامی آنها در خارج از کشور عزیزمان ایران قرار دارند، می توان مطمئن بود که در صورت کسب مهارت های یک مهندس آی تی، پیدا کردن شغل مناسب حتمی است!
از دیگر دلایل اقبال دانشجویان به رشته آی تی می توان به درآمد بالای مهندسین آی تی، امکان اپلای به خارج از کشور برای این رشته، سهولت تغییر شغل مهندسین آی تی، ارتقا معلومات در حوزه کسب و کار و تجارت، پویایی شغل مهندسی آی تی، مزیت دورکاری برای شاغلین در این حوزه و امکان کار به صورت ریموت، کسب دانش تجاری و تنوع گرایش ها در مقاطع بالاتر اشاره کرد.
از جمله شغل هایی که فارغ التحصیلان رشته آی تی می توانند در آن محیط ها مشغول به کار شوند می‌توان‌‌به این‌موارد اشاره کرد:
شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار، تولید کنندگان قطعات صنعتی و کامپیوتری، شرکت ها و موسسات خدماتی و مرکز آموزشی، برنامه نویس در شرکت های تولید کننده نرم افزار، ادمین و پشتیبان شبکه یک شرکت، طراح سایت و سرپرست آی تی.

مطالب مرتبط فناوری اطلاعات (It) ارشد