معرفی رشته و گرایش

معرفی رشته و گرایش ارشد نفت

رشته مهندسی نفت (Petroleum Engineering)

از رشته‌ های مرتبط با حوزه انرژی محسوب می‌شود و هدف آن تأمین نیازهای انرژی صنایع و مصارف خانگی و خودرو سازی است، این رشته با مباحث زمین ‌شناسی و شیمی ارتباط تنگاتنگی دارد و برای افراد و دولت‌هایی که دغدغه آن‌ها حداکثرسازی سود از وابستگی دنیای امروز به نفت و گاز است، بسیار جذاب به حساب می‌آید.
این رشته ترکیبی از دانش‌های مختلف زمین شناسی، ریاضیات، شیمی، مکانیک سیالات، ترمودینامیک و حرکت سیالات در محیط های متخلخل است .
باید اشاره کرد که مهندسی نفت در مقایسه با دیگر زمینه های انرژی، زمینه فعال در سطح جهانی به شمار می‌آید و در دنیای امروز شاهد فرصت های شغلی بسیاری در این حوزه هستیم؛ از سویی دیگر به دلیل وابستگی دنیای امروزی به نفت و فرآورده های نفتی برای تولید انرژی، فرصت های شغلی مرتبط با این زمینه می توانند چالش انگیز باشند.

گرایش های مهندسی نفت

درایران رشته مهندسی نفت در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دارای گرایش‌های مختلفی است؛ که در ادامه تمام گرایش ها را باهم بررسی میکنیم:

 گرایش اکتشاف

گرایش اکتشاف ارتباط تنگاتنگی با زمین‌شناسی دارد. اکتشاف اولین قدم برای بهره برداری از نفت می باشد. مهندسان اکتشاف با بکار بردن روش های مختلف احتمال وجود نفت را پی می‌برند. 

گرایش حفاری

هدف از این گرایش تربیت مهندسانی به منظور طراحی تجهیزات و انجام عملیات حفاری است به شیوه ای که با کمترین هزینه و بیشترین راندمان همراه باشد.

گرایش بهره‌برداری

گرایش بهره برداری از مهم ترین گرایش های رشته مهندسی نفت بشمار می آید، بهره برداری از منابع به طور معمول بعد از کشف و حفاری مخزن به کار می آید. از وظایف مهندسین حفاری طراحی بهینه ترین روش بهره برداری، حفظ و نگهداری از مخازن، جلوگیری از اتلاف انرژی و بررسی اثرات روش های بهره برداری بر محیط زیست است.

گرایش مخازن هیدروکربوری

اهمیت و گستردگی مخازن هیدروکربوری (نفت و گاز) در ایران و جهان ویژگی موضوعات مرتبط با نگهداری، گسترش و بهره برداری از مخازن بسیار قابل توجه است و هدف از تعریف این گرایش در مقطع ارشد تربیت مهندسان ارشدی است که توانایی تحقیق، پژوهش و مطالعه در این عرصه را داشته باشند. 

گرایش مدیریت مخازن هیدروکربوری

این گرایش برای اولین بار در سال 1392 در كشور طراحی و برنامه‌ریزی شده است. دروس این رشته بیشتر مدیریتی است و خروجی این رشته مهندسین متخصص در حوزه مدیریت مخزن است. فارغ التحصیلان این رشته در سمت‌ مدیران ارشد اجرائی و مطالعاتی مهندسی نفت مشغول بكار می شوند. 

گرایش ساخت تجهیزات نفتی

رشته ساخت تجهیزات نفتی اولین بار توسط دانشگاه امیرکبیر در سال 1391 ارائه شد. هدف از ارائه این رشته جلوگیری از واردات تجهیزات نفت و خودکفایی در طراحی، ساخت، تعمیر و نگهداری تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت است.

بهترین گرایش مهندسی نفت کدام است؟

پاسخ جامع و کامل به این سوال تاثیر مستقیم روی آینده شغلی و شخصی شما خواهد داشت. 
باید گفت که بازارکار رشته مخازن در شهر تهران خوب است این رشته بیشتر دفتری و کار با نرم افزار است. اما بهترین گرایش در حال حاضر رشته بهره برداری است و دلیل این انتخاب کم بودن متخصصین و نیاز به متخصص در این گرایش در ایران و تنوع پوزیشن شغلی ( دفتری و عملیاتی ) است. پس اگر به دنبال پولساز ترین و بهترین گرایش هستید به سراغ این گرایش ها بروید.

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی نفت در ایران

با توجه به کشف روز افزون مخازن نفتی و گازی و گسترش سرمایه گذاری های بیشتر در این حوزه، انتظار می رود که استخدام این مهندسان افزایش پیدا کند. اولین بازارکار برای این دسته از فارغ التحصیلان وزارت نفت است، که در حال حاضر این شرکت تنها افراد با سطح علمی خوب را جذب می کند. همچنین مهندسین نفت می توانند در سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی در حوزه پتروشیمی، نفت و گاز مشغول به کار شوند. مهندسانی که دارای مدارک عالی دانشگاهی باشند، میتوانند به عنوان محقق یا مدرس در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی مشغول به کار شوند.
و همچنین هر سال آزمون های استخدامی برای استخدام نیرو در شرکت های دولتی به صورت کتبی برگزار می شود و بعد از کسب نمره قبولی در آزمون کتبی باید در مصاحبه حضوری هم نمره قبولی را کسب کنند. دیگر فارغ التحصیلان می توانند تغییر رشته به سمت مهندسی شیمی بدهند و جذب صنایع شیمیایی شوند.