معرفی رشته و گرایش

معرفی رشته و گرایش دکتری شیمی علوم پایه

معرفی مقطع کارشناسی رشته شیمی(تاریخچه شیمی)

علم شیمی علمی کهنه و قدیمی است. در دوران باستان علم شیمی وجود نداشته اما بسیاری از افراد به کیمیاگری مشغول بودند و به آن اعتقاد داشتند و آن را جزء علوم غریبه می دانستند. درمقابل بعضی از افراد نیز به مطالعه و تعمق در آن می پرداختند. مثلا زکریای رازی کیمیاگر و شیمیدان ایرانی توانست گوگرد و الکل را کشف کند.  اولین کسی که با آموخته های خرافی شیمی در گذشته به مخالفت پرداخت، رابرت بویل انگلیسی بود.از آن دوره به بعد به تدریج دانشمندان گوناگون به کشف مواد شیمیایی پرداختند و علم شیمی را منسجم تر و توسعه داده اند.

در این کشور آموزش علم شیمی در دوران جنگ های ایران و روسیه آغاز شد و اولین آموزشگاه رشته شیمی مدرسه دارالفنون بود و مدرسان علم شیمی و داروسازی از خارج از کشور به دارالفنون امدند.  به مرور زمان در سال 1320 آموزش شیمی وارد دوره نوینی شد و هنرسرای عالی در 5 رشته برق، شیمی، معماری، رنگ رزی صنعتی، و ماشین سازی به تربیت دانشجویان پرداخت. در سال 1364 گروه شیمی  در دو گرایش شیمی و مهندسی شیمی دانشجو می پذیرفت. 

معرفی مقطع کارشناسی رشته شیمی (گرایش های شیمی)

گرایش های رشته شیمی:

  • گرایش های شیمی  - شیمی کاربردی
  • گرایش های شیمی  - شیمی محض
  • گرایش های شیمی  - شیمی دارویی
  • گرایش های شیمی  - شیمی آفت کش ها
  • گرایش های شیمی  - شیمی فناوری اطلاعات
  • گرایش های شیمی  - شیمی محیط زیست

گرایش شیمی کاربردی

اگر یک طیف را در نظر بگیریم و در یک سر آن شیمی و سر دیگر آن مهندسی شیمی قرار بگیرد، شیمی کاربردی در میانه طیفی بین شیمی محض و مهندسی شیمی قرار می گیرد. در شیمی کاربردی هدف ، استفاده از کشفیات و آموخته های علم شیمی در صنعت است. رشته شیمی کاربردی به لحاظ دروس و واحد های درسی بسیار به شیمی محض شباهت دارد.

گرایش  شیمی محض

رشته شیمی محض به مطالعه کامل ترکیب، ساختار، ویژگی های ماده، و کنترل آزمایشگاهی فرآیندهای شیمیایی می پردازد. رشته شیمی محض جنبه نظری دارد و دانشجویان این رشته در آزمایشگاه ها بیشتر به تحقیق و توسعه علم شیمی می پردازند.

گرایش شیمی دارویی

یکی از رشته های پرطرفدار رشته شیمی، شیمی دارویی است. شیمی دارویی یکی از زیربناهای علوم داروسازی، پزشکی، دندان پزشکی و ...  است. گرایش شیمی دارویی به مطالعه و شناخت ترکیبات شیمیایی می پردازد تا بتواند با استفاده از آن ها به تولید داروها بپردازد و در زمینه درمان بیماری های انسان به کار می آید.  همچنین شیمی دارویی مطالعاتی در زمینه فارماکوکینتیک ، فارماکودینامیک و متابولیسم دارو را نیز شامل می شود.

گرایش  شیمی آفت کش ها

آفت ها موجوداتی هستند که از اندام های مختلف گیاهی استفاده می کنند و برای به دست آوردن غذای خود با انسان رقابت نموده و به تولیدات ومحصولات انسان به ویژه محصولات کشاورزی آسیب می رسانند. هدف شیمی آفت کش ها تهیه و ساخت سموم گوناگون به کمک فرمول های شیمیایی است تا بتواند در سریع ترین زمان و بدون آسیب زدن به گیاهان و محصولات، آفات را ازبین ببرند.

گرایش شیمی فناوری اطلاعات

گرایش شیمی فناوری اطلاعات تلفیقی از دانش های شیمی و دانش فناوری اطلاعات است. در رشته شیمی فناوری اطلاعات به دانشجویان این گرایش آموخته می شود تا با ابزارهای فناوری نظیر رایانه ها، نرم افزارها، بانک های اطلاعاتی، شبیه سازی ها و ... به حل مسائل حوزه علم شیمی و مدل سازی در این زمینه بپردازند.

گرایش های  شیمی محیط زیست

شیمی محیط زیست شاخه ای از علم شیمی است که به شناخت و بررسی پدیده های شیمیایی و زیست شیمیایی طبیعی، مسائل محیط زیست با تکیه به علم شیمی، و ارائه راه حل ها برای رفع این مسائل می پردازد. کارشناسان شیمی محیط زیست به مسائل محیط زیست نظیر تصفیه آب، زیست شیمیایی موجودات زنده ، آلودگی هوای شهرها، آلاینده های محیطی، و ... می پردازد.

رشته شیمی برای چه افرادی مناسب است؟

اولین پارامتر انتخاب رشته شیمی علاقه به شیمی و مطالعه در مواد شیمیایی و ذرات است. از آن جایی که ماهیت رشته شیمی تحقیق و پژوهش است، دانشجویان رشته شیمی روحیه جستجوگری و اکتشاف داشته باشند. در علم شیمی اعداد و فرمول ها بسیار زیاد است و دانشجویان رشته شیمی باید مهارت های ذهنی لازم و حافظه قوی برای تسلط بر آن ها را داشته باشند. تسلط و قدرت تحلیل دروس شیمی، فیزیک و ریاضی برای رشته شیمی اهمیت بسیاری دارد. زبان انگلیسی نیز برای موفقیت در رشته شیمی ضروری است. مواد شیمیایی خطرناک است و کارشناسان شیمی باید بتوانند با مواد خطرناک کار کنند.

 

 

 

 

مطالب مرتبط شیمی علوم پایه دکتری