معرفی رشته و گرایش

معرفی رشته و گرایش ارشد بیوالکتریک

مهندسی پزشکی بیوالکتریک

گرایش بیوالکتریک در رشته مهندسی پزشکی در تلاش است تا افرادی را تربیت کند که با مهارت الکترونیک و همچنین دانش پزشکی توانایی طراحی، ساخت و تعمیر و تجهیز دستگاه های پزشکی را داشته باشند.

در واقع علم بیوالکتریک در مهندسی پزشکی، روش استفاده از علوم برق و مدار و الکترونیک و الکترومغناطیس در پزشکی است و در حالت پیشرفته تر آن، الگو گیری همزمان از طبیعت و این علوم برای ساخت ابزار آلات و تجهیزات علم پزشکی است.

مباحث اصلی و مهم کارشناسی ارشد بیوالکتریک

پردازش سیگنال های حیاتی از مهمترین عناوین در گرایش بیوالکتریک میباشد، مباحث مهم دیگر در این گرایش پردازش تصاویر پزشکی و همچنین سیستم های تصویربرداری پزشکی است، انواع روش های تصویربرداری پزشکی شامل اشعه ایکس، ام آر آی ، پزشکی هسته ای و ماوراء صوت است. پس از تصویربرداری و سیگنال گیری بعلت نویز داشتن و خام بودن تصاویر یک مهندسی پزشک بیوالکتریک برروی آن ها کار میکند تا خروجی بدست آمده قابل استفاده در مباحث پزشکی باشند.

از موارد دیگری که گرایش بیوالتریک در آن ها نقش دارد، پردازش صوت و شیوه های گفتار درمانی است؛ از مهمترین و جذاب ترین کاربرد های این گرایش، مدلسازی سیستم های بیولوژیک مانند: مدلسازی عضلات و سیستم عصبی آن ها و نخاع، مدلسازی بخش های مختلف مغز، چشم و اعصاب آن میباشد.

در آخر یک مهندسی پزشک بیوالکتیرک میتواند با پردازش و آنالیز و ساخت و طراحی اجزا و اندام مصنوعی و توانبخشی، کمک شایان توجهی به بیماران و افراد بیمار داشته باشد.

دروس تخصصی گرایش بیوالکتریک در مهندسی پزشکی به شرح زیر هستند:

مدارهای‌ الکتریکی‌

تکنیک‌ پالس‌

سیستم‌های‌ کنترل‌ خطی‌

حفاظت‌ الکتریکی‌ در سیستم‌های‌ بیمارستانی‌

اندازه‌گیری‌ الکترونیکی‌

ماشین‌های‌ الکتریکی‌ مستقیم‌ و متناوب‌

الکترونیک‌

میکروپروسسور

مخابرات‌ آنالوگ‌ و دیجیتال‌

تجزیه‌ و تحلیل‌ سیستم‌ها

مقدمه‌ای‌ بر هوش‌ محاسباتی‌ و زیستی‌.

بازار کار و درآمد در  مهندسی پزشکی بیوالکتریک

بازار کار و درآمد در این رشته و گرایش بسیار وابستگی به مهارت و تجربه و دانش فارغ التحصیل دارد؛ بنابر مطالب گفته شده بازار کار بسیار بزرگی را برای این افراد میتوان متصور شد.

مطالب مرتبط بیوالکتریک ارشد