معرفی رشته و گرایش

معرفی رشته و گرایش ارشد بیومکانیک

مهندسی پزشکی بیومکانیک

یکی از مهمترین سوالات دانشجویان پس از اخذ مدرک کارشناسی، ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و انتخاب رشته است، امروزه رشته های بسیاری بصورت بین رشته ای و پل بین دو رشته شناخته میشوند که مهندسی پزشکی از این نوع رشته ها شناخته میشود که پلی میان رشته های مهندسی و پزشکی است، این رشته در چند گرایش قابل ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد میباشد. در این مطلب به گرایش بیومکانیک خواهیم پرداخت و پس از آشنایی نسبی با آن به توضیحات مختصری پیرامون ادامه تحصیل ، دروس و آینده شغلی آن خواهیم پرداخت.

مهندسی پزشکی بیومکانیک طبق دفترچه سازمان سنجش زیرمجموعه مهندسی مکانیک به حساب آمده و با کد 1267 شامل سه کد رشته بیومکانیک، ورزش و توانبخشی است. علم مکانیک در مهندسی پزشکی یا همان بیومکانیک در تلاش است تا چگونگی کارکرد اعضای حرکتی و عوامل موثر بر آن ها را بررسی نماید. بطور خلاصه میتوان این گرایش را با مشاغل ارتز و پروتز دارای ارتباط نزدیک دانست.

دروس امتحانی مهندسی پزشکی بیومکانیک در کارشناسی ارشد

دروس ریاضیات و جامدات شامل: استاتیک و مقاومت مصالح و طراحی اجزاء ، حرارت و سیالات شامل: ترمودینامیک، مکانیک سایلات و انتقال حرارت؛ دینامیک و ارتعاشات شامل: دینامیک، ارتعاشات و دینامیک ماشین و کنترل؛ ساخت و تولید و در آخر زبان عمومی و تخصصی

دروس ارشد مهندسی پزشکی بیومکانیک

مباحثی که در مقطع کارشناسی ارشد این گرایش به دانشجو آموزش داده میشنوند در دو بخش دروس تخصصی اجباری و اختیاری تقسیم میشوند:

اجباری: مبانی بیومکانیک، مکانیک محیط پیوسته، ریاضیات مهندسی پیشرفته

اختیاری: مکانیک سیالات زیستی، دینامیک سیالات محاسباتی CFD، بیومکانیک اسکلتی عضلانی، روش اجزاء محدود FEM، رباتیک، مدل سازی و تحلیل حرکات بدن، ابزار دقیق در سیستم های زیستی، مدل سازی و شبیه سازی سیستم های بیولوژیکی، ارگان های مصنوعی، انتقال حرارت و جرم زیستی، برهمکنش سیال و جامد (FSI) در سیستم های زیستی، شبیه سازی دینامیک مولکولی، مکانیک سیستم قلب و عروق، میکرو سیالات، مکانیک سلولی، ویسکوالاستیسیته و رئولوژی مواد زیستی، مباحث منتخب در بیومکانیک قلب و عروق، بیومکانیک ستون مهره ها، بیومکانیک شغلی، بیومکانیک ارتوپدی، بیومکانیک فک و دندان، بیومکانیک برخورد و تصادم، مبانی عصبی عضلانی، الاستیسیته، خزش – خستگی و شکست، مباحث منتخب در بیومکانیک اسکلتی – عضلانی، جراحی رباتیک، توانبخشی رباتیک، بیومکانیک شغلی، مهندسی توانبخشی حرکتی، مبانی عصبی عضلانی حرکت، ضایعات عصبی – عضلانی و روش های توانبخشی، حس لامسه و بازخورد نیرو در پزشکی رباتیک، دینامیک پیشرفته، مباحث منتخب در رباتیک پزشکی.

بازار کار رشته ارشد مهندسی پزشکی بیومکانیک

شاید از پراهمیت ترین نگرانی های هر فارغ التحصیل، پیدا کردن شغل و اصطلاحا بازار کار رشته تحصیلی خود است. این رشته در زمینه های مختلف تحقیقاتی و استخدامی بازار کار دارد و دانشجویان این رشته میتوانند در محیط های بیمارستانی و درمانگاهی در حوزه نگکهداری و سرویس تجهیزات و دستگاه ها استخدام شوند. همچنین مراکز تحقیقاتی بسیاری اقدام به جذب فارغ التحصیلان و دانشجویان این رشته میکنند. این رشته به علت نوظهور بودن به ویژه در ایران فضای بسار زیادی جهت کارهای تحقیقاتی خواهد داشت. همچنین برای دانشجویانی که قصد مهاجرت دارند، این رشته و این گرایش استعداد بسیار بالایی در جذب دانشجو از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی خارج از کشور را دارا میباشد.

 

مطالب مرتبط بیومکانیک ارشد